Det är fint att pausa julförberedelserna för att långhänga med vänner den fjärde advent. Och det blir så himla tydligt att mina hälsobekymmer, som jag har våndats över de senaste två veckorna, inte är något att lägga alltför mycket tid på. En av mina vänner kommer aldrig att bli frisk från sin cancer, har läkarna kommit fram till. Hon har opererat sig senast för ett halvår sedan, men de dåliga cellerna hittar tillbaka hur de än gör. De har kommit fram till att hon får stå ut med omgångar av cellgifter och strålning för resten av livet, och ”resten av livet” kan vi bara hoppas är tillräckligt länge för att hon ska se sina barn växa upp.

Många människor skulle bli förkrossade över ett besked om kronisk cancer från sjukvården, men min vän tar det med så mycket ro som det går, och planerar sitt liv utefter det. Jag åggar över en enkel operation som troligtvis ska ta bort de dåliga cellerna för gott.

Kommentera

