Julhelg med plusgrader och strålande sol (de få timmar som solen är uppe) känns lite udda. Snön som kom så tidigt i år – och försvann lagom till jul. Vi tog oss iväg på promenad i alla fall, men fick verkligen välja promenadväg för att lyckas hamna på ett ställe där solen lyckas nå ner till marken. Vi har mycket skog runt torpet, så vi gick upp på en höjd där det finns ett hygge för att tanka lite ljus.

Barnen stannade hemma (lika bra när en vill ta en ordentlig promenad) och gick ut först när solen försvunnit bakom horisonten. De behöver väl också tanka ljus för att få en vettig dygnsrytm, men jag vill helst inte tjata på dem att gå ut. När jag var barn, var vi hos en dagmamma som hade många barn, och som tyckte att det var jobbigt att ha barnen inomhus, så vi var tvungna att vara ute hela dagarna. Det kändes alltid som ett straff att tvingas vara utomhus, och det är inte vad jag vill att mina barn ska känna. Även hemma hos mina föräldrar var budet ofta att vi måste gå ut för att vara ur vägen. Som vuxen älskar jag att gå i skogen och vill gärna se till att få lite uteluft i lungorna varje dag, och det ör den känslan jag vill överföra på mina barn.

(Att den där dagmamman hade porrtidningar på sitt sängbord som vi lånade in i lekrummet, och att vi nästan alltid var tvungna att vara utomhus är ungefär vad jag minns från de åren.)

Kommentera

