I går var det juldagen och jag gjorde cirka noll knop. Jag sov eller vilade i princip hela dagen. När jag efter frukost gick och la mig i sängen (pga orkade inte byta bort pyjamasen) kom mamma för att prata lite. Vi bytte tankar kring några manipulativa människor som funnits i vår närhet, vilka vi nu båda klippt bort från umgänget och vi såg flera likheter i tillvägagångssätt från dessa människor.

Det är ett bra sätt att komma nära mina mamma – att prata om andra människor. Vi har ett nära band på ett sätt, i det att vi kan prata om praktiska saker och andra människor, och jag vet att mina föräldrar skulle göra allt för mig om jag hamnade i någon svårighet. Verkligen allt.

Men samtidigt ligger det hela tiden grus i maskineriet i det att min mamma gärna uttalar sig på sätt som jag hävdar är rasistiskt, men hon håller inte med. På samma sätt kan det bli spänt när jag protesterar över saker som hon säger kring till exempel manliga chefer (enligt henne så mycket bättre, för de är tydligare) och jag har svårt att bara släppa sådana saker och hon rubbar inte sin åsikt en millimeter. Jag har många gånger varit tvungen att lämna en diskussion i protest, för att inte göra situationen värre. Sådant ligger under ytan, och varje gång vi umgås kan jag bara hoppas att inget dyker upp som förstör stämningen.

På julafton började hon ondgöra sig över ”blatten som bor längre ner på gatan” och jag var tvungen att hålla i mig och styra åt rätt håll på ett moget sätt, för vem vill ha tjafs mitt i julmiddagen? Det går inte att vinna med henne.

(Sedan spillde stora barnet ett fullt glas julmust över sin proppfulla jultallrik, så det blev väl ett lämpligt stopp på diskussionen… Han var förkrossad, stackarn.)

Kommentera

