Vi fortsätter äta julmat på längden och tvären, och fortsätter träffa släktingar i lagoma doser. I går åkte vi till mina föräldrar, för att barnen skulle få se mormors juldekorerade hem. De uppskattar alla hennes ansträngningar, och jag orkar inte hålla på och ställa fram tre hundra tomtar varje år, så det kändes värt det att sitta i bilen i totalt fyra timmar.

Mammas julgran är full av dyrbara dekorationer, inköpta på specialaffärer världen över. Hon hittar affärer med julpynt på resor mitt i sommaren, och hänger med glädje upp dessa skatter varje år. Jag orkar inte hålla på så där, utan vi kastar på snorbilliga ikeakulor tillsammans med barnen de år vi firar jul hemma, och det gör inget om de åker i golvet fjorton gånger. Några tomtar kommer väl fram, men det är bara för att jag hämtar energi till det genom att bara fira varannat år. Annars reser vi bort.

Kommentera

