Lillen ligger jätteefter i typ allt. Han får absolut ingenting gjort de flesta dagarna i skolan. Hans fröken ska hantera 25 ungar med olika behov, och det finns ingen möjlighet för mitt barn att få den hjälp han behöver för att dels komma igång, och dels hålla ångan uppe när han väl startat. Han ser ingen vits med skolarbetet och har ingen förmåga att fokusera på saker som är ointressanta för honom.

Jag jobbar med äldre människor med liknande problematik och vet hur supermycket stöd de behöver för att klara skolan, och inser att mitt barn har ett skolmisslyckande framför sig om inget ändras. Skolan har lovat stöd i form av extra personal när han får sin diagnos, men diagnosen kommer att dröja, då BUP har köer.

Så nu fortsätter tjatet om att räkna matte och läsa texter även under lovet. Det är bara nu som jag har tid att verkligen fånga honom när han är redo att fångas. Vanliga dagar är han för trött efter skolan för att kunna prestera något, så det är bara när han stannat hemma från skolan och får stöttning på hemmaplan som det händer något. Tolv minuter kan han jobba som längst, och det är under ultimata förutsättningar.

Han är utredd pedagogiskt för att utesluta kognitiva oförmågor, och de säger att han är särbegåvad, då han visuell-spatiala förmåga ligger på den högsta promillen. Inte så konstigt då att han byggde lego för tonåringar när han var fem år…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s