För några veckor sedan tog jag bort en fbkontakt, då hon varje dag pumpade ut olika hyllningar till Trump, och redan innan hade hon länkat halvrasistiska saker. Hon är en frontfigur inom den alternativa rörelsen, med allt vad det innebär, och jag avföljde för många år sedan, men nu tog jag bort henne helt, eftersom en avföljning ”läcker igenom” när gemensamma kontakter reagerar på inlägg.

Det är en vän från tonåren det handlar om, och då har jag varit mer tolerant inför knasiga åsikter. Bekanta plockas bort omedelbart om de postar skit. Hon har aldrig varit särskilt viktig i mitt liv, men har funnits med under ett antal år och jag har känt viss ömhet för henne, då hon har en känslighet och impulsivitet som sätter henne i konstiga situationer och det blir många konflikter åt alla håll.

På FB har jag sett att hon fortsatt göra sig ovän med en stor del av världen. Hon har avbrutit kontakten med syskon och föräldrar. Hon är i ständig konflikt med sina ex. Företagen hon sköter kommer ständigt i konflikt med andra alternativa figurer (kan tänka mig att det skickats onda energier hej vilt fram och tillbaka dem emellan) och grannar och barnens skolor kommer återkommande i skottgluggen. Hon äger djur och bråkar hela tiden med köpare/säljare. Hon ser sig som någon slags krigare.

I går fick jag ett meddelande från henne med en fråga om jag tagit bort henne på fb (där hon lever sitt liv och postar saker tio gånger per dag). Jag svarade vänligt att jag inte klarade hennes hyllningar av Trump och skickade en kärleksfull hälsning om att hon gärna fick kontakta mig vid behov. Hon blev heeelt galen och vräkte ur sig ett antal meddelanden som tydligt visade hur bortom räddning hon är. Mitt brott var att jag tog bort henne från fb, och jag förtjänade då en fullständig sågning av mig som person och enorm aggressivitet. Jag blockade snabbt, för jag har annat att göra en fredagskväll, men jag måste erkänna att jag är skakad av insynen i hennes psyke.

Jag träffar många människor hela tiden som har olika psykiska diagnoser, och många av dem har varit frihetsberövade under perioder av olika anledningar. Jag trodde att jag hade bra koll på att människor ändå är resonabla, och svarar positivt om man är respektfull mot dem. Men detta är något helt annat, och jag måste omvärdera min syn på människan i stort. Att Trump är galen är en sak. Att en gammal vän är lika galen är en annan.

Kommentera

