Vi hade besök i fritidshuset i går, med massor av fika och mat och prat. Promenaden vi skulle ut på, för att låta maten sjunka undan, blev rent livsfarlig, då snön har tinat och frusit om till glashal is överallt, även inne i skogen. Men jag fick chansen att bolla lite funderingar med min kloka vän på vägen, och det var mycket värt.

Jag gjorde ett misstag och glömde fixa alternativ mat till lillen, då gårdagens meny inte alls passade honom, vilket innebar att han inte alls fick i sig det han behövde. Resultatet blev att han blev omöjlig för övriga barn att vara med och allt blev tokigt. Om jag hade varit lite smartare hade jag redan vid middagen satt fram ett vettigt alternativ till honom, och vi hade sluppit allt strul, för när blodsockernivån sjunkit tillräckligt, går han inte att resonera med och det är mycket svårt att få honom att äta något överhuvudtaget.

Lösningen igår blev att låta honom vara i fred och kolla på paddan tills han glömde bort sig, och då kom jag upp med en smörgås som han åt i sängen medan han kollade på paddan. Därefter gick han att resonera med, och vi kunde bjuda på annat ätbart.

Han hade en fin dag fram till min middagsmiss, och kvällen slutade bra i alla fall.

Kommentera

