Jag vaknade på tok för tidigt och har legat och scrollat igenom mitt rss-flöde i tystnad, medan resten av familjen sover. Anledningen till att jag inte kan sova är att jag har telefonmöte med min chef, då jag ska dra hela långa historien om hur det sett ut på jobbet.

Jag ville förbereda mig, så jag skulle ta några korta anteckningar, men rätt vad det var hade jag fem fullskrivna sidor och ont i armen (jag skriver nästan aldrig för hand längre – det finns dock en viss tillfredsställelse i den aktiviteten, inser jag). Medan jag skrev smög en obehagskänsla på mig, och jag blev smått darrig. Detta har gått djupare än jag vill erkänna för mig själv. Och att se uppskrivet vad som pågått på jobbet utan att jag adresserat saken, känns ofattbart.

Jag kan se vissa likheter med reaktionerna och resonemanget i en dålig relation, där psykisk misshandel smyger sig in. Fast det är inte jag i första hand som drabbats, utan våra elever.

Kommentera

