Söndagskväll med viss vardagsångest serverad. Hur kommer människorna på mitt jobb bete sig? Den kollega som brukar hjälpa till att hålla uppe stämningen är bortrest och jag blir ensam med dysterkvistarna. Dock har vi ju kommit överens om att vara trevliga mot varandra, och alla vet att allt som sägs och görs just nu registreras, så det borde hjälpa upp förutsättningarna för en genomlidlig kommande vecka. Plus att vi åker på äventyr med eleverna torsdag-fredag.

Ångest finns också kring att jag inte alls har pluggat lika mycket som jag planerat under ledigheten. Jag hade fullt upp med andra saker, och ligger fortfarande efter, och dessutom är denna termins studier sjukt mycket tråkigare än förra terminens. Eller det vi ska läsa är tråkigare, men kanske examinationerna blir lite roliga. Annars är det väl bara att bita ihop och försöka klara poängen med minsta möjliga marginal (men för att fixa det måste jag seriöst sätta mig in i vad vi egentligen förväntas göra, vilket jag skjutit på en evighet nu). Förra kursen var jag duktig på så att det räcker för två…

Jag har heller inte fixat hemma och i fritidshuset så mycket som jag tänkt, för efterverkningarna av operationen har gjort mig trött och less. Jag tänkte att sportlovet skulle bli en start för mitt nya, mer effektiva liv, där jag ser till att få friskluft och nyttig mat varje dag, vilket skulle resultera i att jag blev piggare och fixade allt snabbare, men med facit i hand har det nog varit lite tvärtom. Eller, friskluft, visst, men bra mycket mer ligga och vila, och visst, mer vegetarisk, bra mat, men väldigt mycket onyttigt också…

Energin kommer väl när allt lagt sig. Jag blöder inte lika mycket nu i alla fall.

Kommentera

