I går kände jag att allt som hänt på jobbet, och det faktum att de två surisarna fortfarande inte förmådde bete sig som folk, att det kom ikapp mig. På sången hade vi gospeltema, och mitt i all religiös lovprisning så blev jag så himla ledsen att jag var tvungen att åka hem. Jag vet inte om det var själva sjungandet som frigjorde det, eller temat i sig, eller helt enkelt att jag inte har sovit ordentligt på rätt länge, som gjorde det.

I natt låg jag och tänkte på allt och då på natten känns inget som om det går att lösa. Jag har gjort min del, känner jag – jag har sagt hur jag känner och vädjat om att bli bemött trevligt och vänligt, och ändå blir det så här. Om personerna som orsakar dan dåliga stämningen inte har något intresse av att förändra sitt beteende, finns det ingen väg ut.

Men i dag känns det som om det har vänt. Den ena av surisarna hade ett samtal med chefen i går eftermiddag, och det verkar ha förändrat saker ordentligt. Personen har tidigare bara varit negativ, tyst, sur och utstrålat passiv aggressivitet. I dag var hen pratsam, positiv, intresserad av nya idéer och ansträngde sig socialt. Om hen fortsätter på detta sätt, kommer jag absolut att kunna trivas på jobbet i framtiden.

Den andra av surisarna ser ut att gå mot en krasch. Den personen säger nej till allt och upprepar att vi har jättestora problem som det inte finns några svar på och ser ut att brista i gråt vilken sekund som helst. Om en annan person hade betett sig på detta sätt hade det självklara varit att undra hur det är och om jag kan göra något för att hjälpa, men i och med att denna person avvisar alla försök till medkänsla och får mig att känna mig som om jag trampar hen på tårna, så får hen själv ta hand om sitt mående.

Jag hann prata med chefen också, och berätta om transformationen som skett efter mötet med suris ett i går eftermiddag, och han blev förstås glad över att det hade skett en positiv vändning. Dessutom hade jag möten med andra personer utanför vår lilla arbetsgrupp, och det blev en perfekt vitamininjektion för mig. Det finns en värld utanför den deprimerade samling som jag jobbar närmast med.

Kommentera

