Kollegan har sjukskrivit sig nu. Den som inte bytte stil och blev positiv, vill säga, utan den andra, som tyckte att det var så himla jobbigt (fast jag aldrig fattade vad som var jobbigt egentligen). Det är tråkigt att hen är sjukskriven, men det var kanske oundvikligt, med tanke på hur hen agerat den senaste tiden.

Naturligtvis kommer jag på mig själv att fundera över vad jag har gjort som har bidragit till detta, men jag kan bara konstatera att jag genom hela denna process har varit jäkligt vänlig och trevlig trots det bemötande jag fått från det hållet. Jag har aldrig stått i vägen för någon utan bara jobbat på att vara hjälpsam och ställa upp med alla möjliga praktiska tjänster, i förhoppning om att allt skulle vända. Jag har slutat öppna mig, ja, men det är helt och hållet en självförsvarsmekanism, som jag inte kan klandras för. Min tanke var att jag inte kan ändra på någon annan, utan bara på mig själv. Om jag inte kan ändra på personerna som attackerar, så kan jag sluta blotta mig för attacker. Det funkade kortsiktigt i alla fall. Och jag var aldrig en besvärlig kollega.

Det intressanta är att jag var utsatt för detta under lång tid, men gick till jobbet varenda dag och kämpade vidare (trots att min man vid flera tillfällen uppmanade mig at stanna hemma när han såg hur dåligt jag mådde) och nu har det bara gått två arbetsveckor sedan jag lyfte på locket och berättade hur jag känner, och upphovspersonen är nu sjukskriven på längre tid. Det tolkar jag som att hen agerat på detta sätt för att försöka flytta över sitt i grunden dåliga mående på olika personer i sin närhet – bland annat på mig, och när det inte fungerade längre, blev följden att hen var tvungen att krascha.

För mig känns det verkligen som att allt lättar nu. Jag vet att det kommer att kännas friare och lättare att jobba framöver (har dock ingen som helst koll på hur länge personen blir borta, men hoppas på LÄNGE) och min livslust har plötsligt vaknat. Nu kanske livet får börja på riktigt igen.

Kommentera

