Det tar stopp i hjärnan när jag nu äntligen får tid att jobba med en examinerande uppgift som ska redovisas i veckan. Det är som att min hjärna inte står ut med att det är så tråkigt, att den stänger av efter en stund, för att bespara sig det trista arbetet. Jag undrar om jag kan motivera den på något klurigt sätt, men inser att just denna eftermiddag är det nog kört att komma vidare. Det går i alla fall framåt, så nu tänker jag att jag möjligen kanske kan fixa nästa veckas uppgift i alla fall.

Lillen har haft en bra period, och han har börjat spela fotboll med en massa andra barn på rasterna. Det känns bra på ett sätt, för vem vill att ens barn ska vara helt själv hela skoldagarna, när en vet hur viktiga vänskapsrelationer är i den åldern. Men det betyder också att han dras in i en massa olika bråk och konflikter mellan olika barn med mer utåtagerande beteende, och han klarar inte det så bra. Jag ber honom hämta en vuxen i stället för att själv avstyra dessa bråk, vilka oftast slutar i handgemäng. Han blir alltså inte själv fysiskt attackerad, men går emellan när det startar något mellan andra, och i hans ögon är detta så otroligt stort och allvarligt. För de involverade barnen kan jag tänka mig att det inte är någon big deal, då de kanske slåss med syskon och gärna tar till fysiska uttryck när kommunikationen fallerar, men för mitt barn, som lever så långt ifrån liknande saker, är det ren misshandel han bevittnar.

Å andra sidan, varför ska barn kunna slå och utsättas för slag i sin vardag utan att det är en stor sak? De har egentligen samma rätt att vistas i en miljö som är fri från kränkningar av olika slag. Så i grunden tycker jag att mitt barn har rätt som reagerar så starkt, men det är bara det att han mår så dåligt utav det, när jag misstänker att de inblandade barnen inte ser det som ett problem.

 

Kommentera

