När jag kom hem efter jobbet i dag började mitt andra jobb. Att vara förälder till ett barn med särskilda behov (för det har han ju, oavsett diagnos) innebär en del extraarbete.

Först skulle vi fylla i en lapp till skolköket angående vilka rätter han egentligen äter. Vi trodde att vi hade förklarat vilka saker han inte äter, men det visar sig vara så mycket att det är enklare att faktiskt bara skriva vad han äter. Dessutom blandar han in en massa annat när vi pratar om vilken mat han äter – Nä, i dag åt jag inte köttbullar, så skriv inte det. – Men du gillar ju köttbullar? – Ja, men i dag var jag ledsen när jag kom till lunchen, så då vägrade jag äta, och de hade gjort köttbullar till mig.

Sedan hade han tydligen helt struntat i NOn, så han hade fått hem en hel påse med utrustning för att testa om olika material var ledare eller isolatorer. Den uppgiften gillade han i alla fall, och testade med glatt humör, och antecknade på uppgiftspapperet.

Inte heller svenskan hade fungerat i dag, så det blev en stunds funderande vid köksbordet kring vilken årstid han gillade och sedan skulle han skriva om den. Han valde att skriva i diktform (vilket inte var tanken med uppgiften, men det är lika bra att låta honom göra sin grej när han väl får inspiration).

Matten hade han inte så mycket kvar av i alla fall, och den kunde han sitta med själv en stund. Det är tur att matten börjar rulla på, för det var den som tog mest tid och energi tidigare. Då kunde vi lirka och motivera en evighet varje eftermiddag/kväll, för att sedan behöva peppa och påminna om att räkna nästa och nästa tal, och sedan plocka ihop spillrorna av den uttröttade ungen efter två timmars harvande.

Han har så himla stort behov av fritid, dessutom, att han inte alls får ihop livet om skolarbetet inkräktar för mycket på eftermiddagarna och kvällarna.

Kommentera

