Det tar som aldrig slut på knasigheterna på mitt jobb, och jag vet inte ens om jag har lust att försöka reda i det i skrift. Det visar sig vara några jäkligt besvärliga människor som jobbar där, och i och med att chefen är alldeles för starkt bunden till dessa, har tydligen även chefen blivit galen.

Mitt sätt att hantera besvärliga kollegor har alltid varit att vara trevlig och öppen, och att göra ett väldigt bra jobb. Därför har jag aldrig egentligen haft några större problem med besvärliga kollegor, vilket andra, mindre toleranta mindre trevliga eller mindre kompetenta människor har haft tidigare i mitt arbetsliv (jag har haft min beskärda del av besvärliga kollegor under dessa år). På denna arbetsplats har det dock samlats några riktigt konstiga personer, som inte svarar väl på att man talar öppet, att man är trevlig och att man gör ett väldigt bra jobb, utan allt detta är enormt provocerande och framkallar obönhörligen korridorsnack, undvikanden och sura attityder.

Chefen har jag känt i en evighet, och det är en person som i och för sig inte har så bra ledaregenskaper och som inte har struktur eller särskilt stor kompetens, men hen har i alla fall varit varm i bemötandet och haft hjärtat på rätta stället (i alla fall utan stress) och inte ställt sig i vägen för idéer från medarbetarna. Nu har hen tydligen helt tappat vettet och har haft en superkonstig attityd gentemot en kollega (skällt ut den extremt kompetenta kollegan inför vuxna och ungdomar) och sedan på arbetstid kört ett antal mil för att kolla upp en vabbande kollegas förehavanden och ifrågasätta dessa. På de senaste mötena har hen varit förskräckligt obehaglig och försökt bossa runt på ett sätt som hen verkligen inte har täckning för. Det bra i sammanhanget är att chefen kommer att sluta inom kort, men det är så himla synd att hen ska sluta som en skitstövel-chef och inte som en godmodig och snäll chef.

Det är nog bara att sitta lugnt i båten och se hur allt utvecklar sig, Men det känns helt omöjligt att inte påverkas av alla knasbollar.

Kommentera

