Lillen älskar att vara ute i trädgården med mig och leka medan jag arbetar. Han känner tydligt hur bra han mår både fysiskt och psykiskt av att vistas utomhus. När det blir jobbigt för honom på eftermiddagarna (om jag tjatar om läxor och städning och annat jobbigt, till exempel) bygger han upp en frustration som bara kan försvinna genom att han går ut och leker ett tag. Jag kan behöva påminna honom genom att fråga ”Vad behöver du göra nu för att må bättre?”. Han svarar då snabbt ”Jag vet! Jag behöver gå ut!”. Ibland kan han vara ute på egen hand i flera timmar, och jag kan titta till honom då och då, och ser hur han leker sina fantasilekar och klättrar på stena och petar med träpinnar. Han pratar för sig själv konstant.

På skolan brukar han också fly utomhus när det blir alltför jobbigt. Problemet är att personalen på skolan inte känner sig helt trygga med att han är ute i skogen en längre period när de har ansvar för honom. Oftast har han dock med sig sina saker då, vilket innebär att vi kan se var han befinner sig med hjälp av gps:en på hans mobil, så skolan kan ringa och meddela att han är borta, och bli lugnade av att vi ser var han är.

Annars har han en plats inne på skolan dit han kan fly när han inte står ut längre. Det kan vara att någon har sagt något till honom som han uppfattar som kritiskt. Barn kan vara stygga med varandra, men oftast är det han som uppfattar stark kritik när någon bara säger något ogenomtänkt. Då har han ett bord i ett hörn i en korridor som han sätter sig under. Han vill inte bli störd eller hämtad därifrån, utan han tänker klart och går sedan själv tillbaka till klassrummet. Det ger honom en utväg som gör att han inte behöver få lika många utbrott, men det gör honom inte lika harmonisk som utevistelse.

Kommentera

