Det händer så mycket och jag hinner inte med i allt. Äntligen får vi en långhelg som möjligen bjuder på lite förutsättningar att stanna upp och fundera.

Min bästa kollega kommer att sluta. En annan har flera intervjuer på gång, och har dessutom blivit så enormt uppretad på hur detta hanteras av chefen att hen tydligen exploderade på mötet i dag. Själv var jag hemma med lillen, som inte mådde bra alls i dag, och jag känner mig så himla glad över att jag slapp dagens möten och ägnade tid åt mitt barn och min kurs i stället.

Chefen verkar inte alls förstå att det blir ytterst svårt att ersätta de kompetenta människor som faktiskt vill något med vår verksamhet. Flera av de som blir kvar nu är förändringsobenägna och tar noll ansvar för helheten. Det betyder att det inte ser ljust ut för min arbetssituation och jag måste verkligen reda ut tankarna kring vad jag vill.

Om jag blir kvar så måste jag redan från början se till att jag inte hamnar i situationen att jag fixar allt som de skiter i. Jag måste få löfte om att slippa jobba med de två som utsatt mig för all skit i höstas. Hur blir stämningen? Om de får som de vill, får ingen vara glad på arbetet, och ingen får fixa något till våra ungdomar. Allt ska handla om att ”gräva i skiten” och ”stanna i det svåra”. De har ingen aning om vad de sysslar med och vilka effekter det får, men de kommer att bli rådande, är jag rädd.

Om jag vill bort, vill jag hitta något som lockar, och inte att det ska enbart vara en flykt från skräpet på jobbet. Jag ser många fördelar med mitt nuvarande jobb, och jag älskar att arbeta med våra ungdomar. Jag vet att jag är bra på det jag gör och att jag verkligen behövs där, men kan jag stå ut med mer skit från några knäppa kollegor som tar all min energi och glädje?

Jag kan ju alltid kolla lite i alla fall.

Kommentera

