Jag har sökt ett nytt jobb, fast jag tror inte att jag vill ha det. Jag tänker att det i alla fall kan vara bra att kolla vad jobbet innebär och få lite träning i att gå på jobbintervju. Jag har gått på två jobbintervjuer i mitt liv och jag fick båda jobben. Min andra jobb av mer tillfällig karaktär har jag fått på andra sätt.

Den ena surisen har sagt upp sig, vilket innebär att den andra surisen inte kommer att ha någon stöttning i sina deprimerande, grävande tankar, och hen måste steppa upp ordentligt nu när hen inte får den backningen. Just nu är hen olidlig. Kollegan jobbar ingenting alls, och saboterar mötena med konstiga invändningar utan substans. Jag klarar inte av denna människa, men jag tar till mina allra bästa vänligheter för att dölja att jag får kräksmak i munnen av blotta åsynen av människan. Surisen som sagt upp sig jobbar knappt alls.

Bossiga tanten driver mig också till vansinne. Hennes uppenbara strategier för att skaffa sig själv fördelar och hennes sätt att fullständigt skita i helheten gör att jag snart ryker ur öronen. I dag fick jag fixa en massa saker för att hon skickade iväg ungdomar med löften om det ena och det andra (saker som jag sagt nej till när hon tog upp det med mig, men när pojkstackaren kommer och har blivit lovad av henne kan jag inte säga nej till honom). Hon babblar om ett ”möte” som hon måste hinna iväg till och lämnar mig med en massa praktiskt arbete på egen hand, och så visar det sig att hon nog ska på någon dejt egentligen. Herregud, vem gör så? Bokar dejt under arbetstid för att sedan se till att kollegor fixar det så att man kan komma iväg! Hon drog iväg i ett moln av parfym och med nymålade läppar och mitt förakt klistrat på ryggen.

Chefen är inkompetent. Min nya kollega har plötsligt vaknat upp till verkligheten och har börjat ifrågasätta hur det ser ut, och hen får nedslående besked av både den gamla och den nya chefen. De går dubbelt nu några månader, och det gör att de tillsammans hinner sabba dubbelt så mycket.

Jag har ju världens bästa jobb, men dessa människor gör det svårt att motivera sig att fortsätta. Om jag får det jobbet jag sökt kanske det finns en liten chans att jag passar på att komma iväg.

Kommentera

