Två av mina kollegor har sjukskrivit sig i dag. Bossiga tanten är en klassisk psykopat som förutser händelser och agerar ett steg före, visar det sig, och nu har hon manipulerat fackfolk och chefer och det har gjort att vissa av mina kollegor framställts negativt (de som kritiserat henne öppet).

Bossiga tanten har utsett sig själv till lokalt skyddsombud, vilket strider mot stadgarna, vilka poängterar att skyddsombudet ska utses av kollegorna och att det är ett förtroendeuppdrag. Hon lyckades med detta genom att piffa sig till max inför mötet med fackombudet och sedan använda sin ”kvinnliga list”. Kärringen vet exakt hur hon ska charma folk som hon kan få ut något av, och hon vet precis hur hon ska trycka till folk hon vill göra osäkra.

Varför vill hon vara skyddsombud? För att få makt över kommunikationen med facket. Hon vill även ta över andra sysslor som ger henne inflytande och större kontaktyta gentemot chefen, för hon vet att hon egentligen inte duger till de sysslor hon är anställd för, och på detta sätt hoppas hon den typ av tjänst och den lön hon eftersträvar.

Chefen gjorde det klart i onsdags att det kommer att finnas två arbetsgrupper på mitt jobb, och antingen hamnar jag med Bossiga tanten eller med den deprimerade, ansvarslösa surisen som jag har fått jobba dubbelt för detta år. Det känns som en soppa, och min utväg är ett nytt jobb.

Kommentera

