Jag har fortfarande inte gått på en jobbintervju och inte fått jobbet. Med det sagt, så börjar jag på en ny arbetsplats efter sommarledigheten och det är en sådan enorm lättnad. Det kommer att bli ”stressigare” i det att jag kommer att ha ansvar för fler områden och jag måste vara mer förberedd och kommer att få efterarbete i högre grad, men jag tror att det kommer att bli jättekul och så mycket enklare när jag kommer att få vara en vanlig, glad medarbetare, och inte befinna mig under deras psykiska terror längre.

Jag har pratat med facket, som har lovat att hålla koll på arbetsplatsen i höst, för jag vill inte att någon annan stackare ska hamna i den grottiga skit som jag har behövt stå ut med. Chefens lojalitet gentemot den kollega som har fryst ut och mobbat flera av oss har just bevisats slutgiltigt. Tre av oss snälla kollegor har begärt förflyttning inom enheten till en frisk arbetsplats, och vi har fått ett tydligt nej. ”Det är inte så vi ska lösa detta”, har det bestämda svaret varit. Nu visar det sig att den som har mobbat (och sedan varit deltidssjukskriven för att jag äntligen, efter lång tid, sa ifrån) får flytta inom enheten. Kollegan kommer fortfarande ha chefens beskydd.

Två av mina fina kollegor är helt förstörda av alla turer och heltidssjukskrivna just nu. En kan inte ens tänka sig att kliva in på arbetsplatsen längre, utan har packat ihop sina saker och lämnat för alltid. En annan orkar inte ens tänka på framtiden, utan försöker bara få tillbaka självkänslan genom att ignorera jobbet.

Själv är jag trött och förbannad, men orkar köra på den sista tiden. Jag kommer att samla de snälla kollegorna för en middag hemma hos mig under nästa vecka. Jag vill visa min uppskattning för deras stöd under den jobbiga tiden samt få till en riktig avslutning.

Kommentera

