I morse vaknade jag efter nio timmars oavbruten sömn. Jag tog ett piller i går och fick dessutom en kunglig behandling av min käre make, och denna kombination gjorde susen, tydligen. Jag vaknade dessutom med mer av ett lugn i kroppen, vilket möjligen medicinen hjälpte till med.

Jag jobbar för att lillen ska komma ut och få solljus och frisk luft och röra på kroppen under dagarna. Han blir ångestfylld och avig om han inte får massor av kravlöst utehäng. Hans internettillgång är ransonerad under dagen, men när internet tar slut finns TVspelet kvar. Jag tvingade med honom på ett ärende jag skulle göra på cykel, men vi hann inte ens halva vägen innan jag sa åt honom att han lika gärna kunde cykla hem om han inte kunde vara trevlig, och då vände han på en millisekund. I dag har han tydligen surfat på speciella sidor, för han frågade vad en ”boner” är (han kollar bara på engelska saker). När jag försökte förklara så blev han så förnärmad att han ville radera hela frågan och konversationen.

Jag har släpat fram en massa ris och trädgårdsavfall från mina gömmor i allmänningen intill, och fått iväg allt till återbruket. En proppfull släpvagn blev det, och jag är riven här och var av grenarna från rosenbuskarna. Det tog så lång tid att jag inte hann dammsuga poolen, vilket var en annan plan jag hade för dagen. Det känns som om jag sliter rätt mycket denna semester, eftersom mannen inte hinner hjälpa till, och jag har skjutit allt som inte är akut på framtiden (till semestern).

Under ett av mina många ärenden i dag, blev jag catcalled av en tjugonåntingkille. Han var först trevlig och påstod sedan att jag var söt och fin och undrade om jag var gift. Jag sa att det var vänligt av honom att säga så till en fyrtiotvåårig tant, och han låtsades chockad över min ålder. Han hjälpte mig med det jag höll på med och tyckte att det var synd att jag var gift. Det hela hade varit så sjukt irriterande och obehagligt för tjugo år sedan, och rätt störigt för tio år sedan, men nu har jag nog passerat någon gräns, för jag var lite road och tyckte att det var rätt gulligt ändå. Killen i fråga hade nästan kunnat vara min son, och han var ju inte otrevlig på något sätt, så det gör väl inget, tänker jag. Men själv hade jag aldrig talat så till en okänd människa, och jag tycker ändå att det är ett gränslöst beteende, så det är nog mest åldersskillnaden som gjorde det harmlöst.

Jag lyssnar på alla sommarprat även denna sommar. Förra året provade jag det, och det var många program som jag inte hade lyssnat på alls om jag själv hade valt ut några, som var intressanta och lärorika, så för att inte missa något, och vidga mina vyer, så fortsätter jag på samma sätt. Det känns lyxigt att lyssna på sommarpraten, då det ligger mycket mer planering och tanke bakom dem jämfört med de poddar jag annars lyssnar på.

Stora barnet spelar fotboll, och i dag har jag skjutsat honom till två matcher. Efter den första var han positiv och nöjd med sin insats, och såg fram emot nästa. Under match två åkte min man iväg för att hinna se lite av spelet (själv känner jag att det är ungefär tre miljoner saker jag hellre gör än kollar på fotbollsmatch) men på väg dit fick han ett telefonsamtal från lagets ledare om att något hänt. Jag vet inte vad som skett, men tydligen har han fått ett slag mot huvudet och svimmat av en stund, vilket innebar att de var tvungna att åka till akuten. Nu måste han sova över där, för att de ska kunna observera honom under natten. Så denna kväll blev jag helt handlingsförlamad och har bara väntat på nya besked från sjukhuset. Jag lyckades i alla fall få lillen att somna, trots oron för storebror. Nu gäller det bara att kunna sova själv också. Stora barnet (som vanligtvis har svårt att sova borta) kommer inte att sova mycket i natt, då han ska bli väckt gång efter annan för att kolla läget, och mannen kommer väl också bli väckt i samband med det.

Så kan en helt vanlig semesterdag se ut.

 

Kommentera

