Vi är tillbaka i stan efter ett antal dagar i fritidshuset, och dessförinnan hos mina föräldrar. I fritidshuset och hos mina föräldrar kunde jag sova som en stock, och även barnen har sovit ikapp, medan här i stan verkar det som förgjort att få en hel natts sömn, trots att det är här vi har de mest utprovade och påkostade sängarna och möjlighet att stänga ute allt dagsljus. För min egen del kan det ha att göra med att ett tandläkarbesök väntade så här på tisdagsmorgonen, och det är inte min favoritsysselsättning att besöka tandläkaren, trots att det var mycket länge sedan jag hade några problem som kräver ingrepp.

Hittills har jag inte fått den där riktiga semesterkänslan, trots att jag nu har nått mitten av min långa semester. Jag vet att orsakerna är det tunga arbetsåret jag har bakom mig, plus att mannen är bortrest, och även innan han reste larvade jag singelmamma, eftersom han var tvungen att jobba galet mycket. Jag har i alla fall avverkat en massa av sommarens måsten, och jag har kollat en del på Netflix och lyssnat på massor av poddar, men inte funnit läsro ännu. Normalt sett brukar jag ligga i hammocken och läsa mest hela sommaren, men den ron har jag inte kommit till ännu.

Det är otroligt privilegierat att ha två hus – ett i stan, med gångavstånd till massor av shopping och restauranger (nåja, inga högklassiga sådana på gångavstånd, då får man sätta sig på cykeln, men många valmöjligheter om man bara vill slippa laga mat), och ett på landet, men smultronställen på tomten och skogen intill knuten och världens bästa badsjö på andra sidan den lilla vägen. Jag älskar mina två boenden och kan ofta inte fatta hur lyckosam jag är som har dessa möjligheter, och det är med en känsla av att allt kan ryckas bort framför mig som jag tänker på detta.

Alla tidigare somrar har vi bokat minst en utlandsresa, och oftast dessutom någon kortare resa inom landet, men på grund av mannens planerade frånvaro under denna sommar, har vi inte bokat in något alls. Jag klurar på om vi ska hinna med en kortare resa mot slutet av semestern, men annars är jag så otroligt nöjd med att mest vara i våra hus, samt göra några besök hos släkt och vänner.

Posted in jag

Kommentera

